torsdag 12. mars 2015

Mitt favoritt bilde



Hva er ideen? Ideen var å prøve ut blenderåpninger, og da tok jeg bilde av en kjetting som henger utføre hytten vår, som fører vann ned fra takrenna. Om natten hadde vannet fryst, og jeg syns isen var veldig fin rundt.
Hvordan er komposisjonen? Kjettingen er litt til venstre i bildet, og er en linje nedover. I bakgrunnen er det "skyer" av snø, som ikke er rette linjer, men organiske og skaper liv.
Hvordan er lyset? Jeg tok bilde ovenfra og ned, og lyse kom ovenfra imot meg, slik at det skinner litt igjennom isen, og reflekteres i all snøen.
Hvilket fotoapparat har jeg brukt? Canon eos 550D.
Hvilke innstillinger har jeg brukt (iso, blender, lukker)? Intillingene var ISO 100, f5,6 og lukkertid 1/640.
Hvordan har jeg eventuelt redigert fotoet? Jeg har ikke redigert bildet, fordi jeg syntes det var ganske pent slik som det var, og kom ikke på noe jeg ville fikse eller justere på.
Hvilken av de fem kategoriene hører fotoet til? Jeg tror jeg kan legge dette i kategorien vann, selvom is ikke heeelt er "ordentlig vann".
Hva har jeg lært? Jeg lærte om blenderåpning når jeg tok dette, noe jeg syntes var ganske kult, og har prøvd å bruke selv i ettertid.

Dette er mitt favoritt bilde. Jeg syns det var ganske fint, litt fordi jeg syns bilder me slik blenderåpning er ganske fine, men og fordi isen og snøen var frosset så fint fast i kjettingen. Lyset var og ganske bra, siden di skinner gjennom noe av isen, og gjor hele bildet veldig lyst, men så har man den mørke kjettingen som da blir en kontrast imot det hvite og lyse. Jeg ville kanskje hatt bittelitt større blenderåpning, bare for å få litt mer av kjettinge i fokus, men ellers er jeg fornøyd.


Så prøvde jeg å redigere litt på det likevel, og jeg gjorde bildet lysere slik at lillafargen i snøen i bakgrunnen ble lysere og mer lilla, og så ble kjettingen lysere.
Først likte jeg best det uredigerte bildet, men når jeg ser litt mer på det redigerte så likte jeg godt at lillafargen ble lysere og kjettingen ikke ble så mørk i forhold til resten av bildet. Men jeg syns det uredigerte var best, og har det som innlevering til "mitt favoritt bilde". Så legger jeg med dette redigerte bildet:


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar